Stoere verhalen over kunst

Stoere verhalen over kunstWist jij dat er een wc-pot als kunst in een museum staat? En dat Picasso een tijdje zo arm was dat hij een bed moest delen met een vriend? Dat niemand precies weet wie nou die Banksy is die al die beroemde graffiti’s maakt? En wist je dat mensen in een museum meestal maar 28 seconden naar een kunstwerk kijken? Best wel kort als je bedenkt dat er vaak heel veel te zien is!

Dit boek daagt je uit iets langer te kijken naar 16 bekende en minder bekende kunstwerken. Maar het blijft niet bij kijken alleen. Bij elk kunstwerk horen een (voorlees)verhaal en leuke weetjes over de kunstenaar. Daarna ga je zelf aan de slag als een echte Picasso! (of Rembrandt of Banksy…). Kijken naar kunst was nog nooit zo cool!

Stoere verhalen over kunst

Stoere verhalen over kunst

©2022 Kluitman, illustratie van Roxane Paalman uit Stoere verhalen over kunst

Dit boek is echt perfect om te gebruiken voor lessen kunstbeschouwing! Natuurlijk kunnen kinderen het boek individueel lezen, maar nog leuker is het om er een klassikale activiteit van te maken. Van 16 kunstenaars laat Manon Berns heel verschillende kunstwerken zien, stelt daar mooie open vragen bij en vertelt vervolgens een verhaal dat niet over het kunstwerk of de kunstenaar gaat, maar wat er wel heel goed bij past. Omdat het je beter laat kijken of omdat de emoties worden verduidelijkt… Heel knap gevonden! Aansluitend volgen interessante weetjes over het kunstwerk en de kunstenaar én een leuke doe-opdracht. In het voorwoord legt de schrijfster precies uit wat de bedoeling is:

Je gaat de kunstenaars natuurlijk niet precies nadoen. Maar misschien hebben zij je wel op nieuwe ideeën gebracht. (blz. 13)

Stoere verhalen over kunst

Roxane Paalman heeft het boek ontzettend speels geïllustreerd, met veel handlettering en zwierige tekeningen. Het grote, stevige boek ziet er daardoor ontzettend aantrekkelijk uit. De besproken kunstwerken staan ook in het boek afgebeeld en achterin kun je opzoeken in welke musea ze te vinden zijn.

Stoere verhalen over kunstEr zit niet echt een logische volgorde in de kunstenaars – ze zijn niet chronologisch of op stijl geordend. Het is juist een zeer afwisselende mix van klassieke kunst en moderne kunst; en van beeldhouwkunst en schilderkunst. Je kunt ook beginnen met lezen, waar je wilt. En zoals Manon Berns zelf ook uitlegt: bij kunstbeschouwing zijn alle antwoorden goed. Het gaat om wat jij ziet en denkt. Wat een mooie aanvulling op de kinderboeken over kunst!

Bij dit boek hoeven geen lestips geschreven te worden, want het boek bestaat eigenlijk uit kant-en-klare kunstbeschouwingslessen! Manon Berns volgt precies de stappen van het proces: eerst kijken naar het kunstwerk, erover praten, een mening vormen; dan ga je meer informatie geven, waardoor kinderen het kunstwerk beter gaan begrijpen (dit doe je met behulp van het verhaal en de weetjes) en dan volgt een creatieve verwerking. Klaar! In dit artikel lees je er meer over.

Hieronder zie je welke kunstenaars je in dit boek kunt vinden:

• Picasso
  • Monet
  • Rembrandt
  • Frida Kahlo
  • Marcel Duchamp
  • Hokusai
  • Yayoi Kusama
  • Gerrit Rietveld
  • Banksy
  • Myron van Eleutherae (Deze ken je wel! Een beeld uit de Griekse oudheid)
  • Pieter Claesz.
  • Giacometti
  • Caravaggio
  • Balla
  • Niki de Saint Phalle
  • Kandinsky

Het Kandinsky bedrogOver veel van deze kunstenaars heeft Manon Berns ook een spannende detective geschreven in de serie Blockbusters. Deze serie voor 10+ geeft kinderen een nog beter beeld van de kunstenaars!

Kluitman, 2022

Stoere verhalen over kunst

Onderwerpen: 2022, Beeldhouwkunst, Creatief, Kunst, Kunstbeschouwing, Kunstenaars, Schilderijen