De witte heks

De witte heksNa de doortocht door het Dampende Moeras is er maar één manier om Nina en Tirza te redden uit de klauwen van de Grijze Heks: binnendringen in haar bolwerk. Maar kunnen Elias, Wolf en Luna het opnemen tegen de magie van Indràke? In haar eigen omgeving is zij immers oppermachtig en op hulp lijken de kinderen helemaal niet meer te kunnen rekenen. Gewapend met weinig meer dan hun eigen moed, moeten ze hopen op een mirakel om in hun opdracht te slagen.

Laatste deel uit de serie De Poortwereld. Dit boek wordt voorafgegaan door drie delen: De storm, Het uur van de weerwolf en Het offer en is niet zelfstandig te lezen.

Na het spannende avontuur in het derde deel van de serie, is het in dit boek dan eindelijk zover: de confrontatie met de Grijze Heks. In De witte heks komen eigenlijk alle elementen van de serie samen: dreiging, spanning en actie, maar ook weer veel ruimte voor emoties en gevoelens van de hoofdpersonen. In dit boek wordt alles duidelijk: hoe de Grijze Heks macht houdt over Thiam, waarom Aruna niet door de Poort wil gaan, wat de Grijze Heks van plan is met Nina en natuurlijk… hoe dit avontuur tot een goed einde komt.

Want dat is wat je als lezer wilt: lezen hoe Elias, Wolf en Luna de Grijze Heks zullen verslaan. Dat dat niet makkelijk zal zijn, is meer dan duidelijk! Maar dat het moet gaan lukken ook – het goede moet het kwade verslaan. Zo was het in de sprookjes al en zo moet het ook in fantasy-boeken (voor kinderen) zijn. Het is dan ook een kleine domper om ook in dit deel wederom meermaals in het avontuur te worden vertraagd door de overpeinzingen en terugblikken van de personages. In het derde deel begon dit al een beetje vervelend te worden; nu frustreert het af en toe serieus. Avontuur en actie – dat is wat je wilt in het slot van een serie!

De witte heks illustratie

©2017, Van Halewyck, illustratie van Rik Willemen uit De witte heks

Gelukkig weet de auteur de spanning in dit deel nog hoger op te voeren, zodat het boek toch je aandacht weet vast te houden. Met hier en daar behoorlijk griezelige momenten neemt het verhaal de lezer mee in een draaikolk van magie, op weg naar een heftige ontknoping. De coverillustratie en stoere illustraties in het boek geven dit prachtig weer. Een geloofwaardig en bevredigend einde van deze bijzondere serie, met aan het einde nog een mysterieus staartje…

Het verhaal in dit boek gaat letterlijk verder waar het vorige boek ophield. Het heeft dan ook geen enkele zin om dit boek los te lezen of te promoten; je hebt werkelijk geen idee waar het over gaat als je de eerdere delen niet kent. Aangezien op de voorkant van het boek niet duidelijk te zien is dat dit gaat om een vierde deel, is het goed om kinderen hier op te wijzen (het staat overigens wel op de achterflap!).

Voor goede lezers die houden van griezelige fantasy-verhalen is deze serie zeker een aanrader!

De storm (Poortwereld) Het uur van de weerwolf Het offer

Uitgeverij Van Halewyck, 2017