Bloghop Kinderboekenweek 2018

Kinderboekenweek 2018

Nog één week en dan gaat de Kinderboekenweek van start. Ben je er al helemaal klaar voor? Of speur je stiekem toch nog naar ideeën om het nóg leuker te maken?

Hop van idee naar idee

Bloghop Kinderboekenweek 2018Gelukkig is er heel veel te vinden op het internet en om je een beetje te helpen, is er door bloggende juffen en meesters een Kinderboekenweek-bloghop georganiseerd! Met deze ‘bloghop’ spring je van het ene leuke artikel over de Kinderboekenweek naar het andere! Zo sla je twee vliegen in één klap: je leert diverse interessante blogs kennen én je doet heel veel inspiratie op voor de Kinderboekenweek.
Volg je alle stappen, dan kom je uiteindelijk weer bij je beginpunt terug!
En trouwe bezoekers van deze website vinden hier nog een nieuwe tip! Blijf lezen!


Juf Anja logoJufanja.eu

Misschien ben je hier dus wel terecht gekomen via de blog van juf Anja. Zij geeft al jaren les aan de onderbouw en deelt haar ervaringen, ideeën en materialen op haar blog. Speciaal voor de Kinderboekenweek verzamelde zij activiteiten rondom het thema vriendschap voor groep 3/4. Haar blog vormt daarmee een mooie aanvulling op de informatie die je hier kunt vinden!


Leesbevordering in de klas

Het kan ook dat jij al vaker op deze website komt! Dan weet jij al dat je hier, op Leesbevorderingindeklas.nl, juist heel veel boekentips voor de bovenbouw kunt vinden. Niet alleen voor de Kinderboekenweek, maar eigenlijk voor elk schoolvak, elk project en elk kind! Eerste keer hier? Lees gerust even de homepage om gemakkelijk je weg te vinden.

Alles op deze website draait om lezen en kinderboeken en daarom vind je hier maar liefst

37 boekentips voor de Kinderboekenweek

Wat je daar allemaal mee kunt doen, lees je in het artikel Kinderboekenweek 2018. Maar hieronder vind je nog een NIEUWE leuke activiteit met kinderboeken!
SAMEN BOEKPAREN VORMEN ->


 DigifemkeDigifemke.nl

Ben je nog op zoek naar een originele opening van de Kinderboekenweek (altijd lastig…), dan heeft juf Femke van Digifemke.nl een goed idee voor een groepsdoorbroken activiteit, die je kunt doen met groep 1 tot en met 8 (‘Kom er allemaal bij!’). In deze activiteit staan vriendjes, kinderboeken én taalspel centraal. Nieuwsgierig? Hop dan hier verder naar de volgende blog!


SAMEN BOEKPAREN VORMEN

Deze activiteit kun je eigenlijk al doen vanaf groep 4 en in klassenverband zelfs al vanaf groep 3. Het is een leuke, actieve werkvorm om in groepsverband met boeken bezig te zijn! Bovendien ga je ook nog eens in op de ‘vriendschap’ tussen auteur en illustrator.

Wat gaan de kinderen doen?

Kinderen gaan beelden en teksten met elkaar combineren! Dat kan op verschillende manieren:

  1. Zoek de illustratie bij het verhaal
  2. Zoek de titel bij (een deel van) de cover*
  3. Maak van 2 stukken tekst een leesbare bladzijde
  4. Zoek de cover bij het verhaal
Wat heb je nodig?
  • Een stapel boeken ter grootte van de helft van je klas (of alleen de covers als digitaal bestand op je computer). Welke boeken je kiest, is afhankelijk van je lesdoel. Je kunt kiezen uit:
    – Boeken over vriendschap
    – Nieuwste boeken uit de schoolbibliotheek
    – Minst gelezen boeken uit de schoolbibliotheek
    – Boeken met illustraties
  • En dan natuurlijk ’the usual’: een werkend kopieerapparaat, een schaar, een lamineerapparaat, een computer en een digibord.

 Er is wel wat voorbereiding nodig:

  • je kopieert uit elk boek een illustratie en een stuk tekst, of
  • je kopieert uit elk boek een bladzijde en snijdt deze (diagonaal) doormidden, of
  • je kopieert van elk boek (een deel) van de cover en typt op een ander stuk papier de titel*
    * dit kun je ook volledig digitaal doen – dan heb je de fysieke boeken dus niet eens nodig
Tijdens de les

Je deelt alle stukken uit (beeld en tekst door elkaar, of verschillende stukken tekst) en laat kinderen maar rondwandelen om paren te vormen!

Cover bij het verhaal zoeken

Vooral variant 4 is ook goed te doen in groepsverband (en dus ook met de laagste groepen): lees een fragment voor en zet een aantal covers op het digibord. Welke cover hoort bij het verhaalfragment? Gebruik evt. coöperatieve werkvormen om alle kinderen bij het denkproces te betrekken! Voordeel: je hebt minder boeken nodig voor deze activiteit!

De laatste vorm is ook heel goed te combineren met variant 3: nadat kinderen een leesbare bladzijde hebben gevormd, gaan ze samen op zoek naar het boek waar hun bladzijde in voorkomt. Het is extra leuk als de boeken daadwerkelijk in de klas liggen en ze op die manier ‘hun’ bladzijde terug kunnen vinden in het boek. Ze moeten echter wel logisch nadenken welk boek bij hun bladzijde past en niet lukraak in boeken gaan bladeren.

Kinderboekenweek vriendschapWat bereik je hiermee?

☞ Kinderen leren samenwerken

☞ Kinderen leren nieuwe boeken kennen

☞ Kinderen leren kijken naar samenhang beeld en tekst (ook een soort ‘vriendschap’!)


Wil je op de hoogte blijven van de laatste boekentips voor de Kinderboekenweek?
Volg dan de Facebook-pagina Leesbevorderingindeklas!